Masky ze Srí Lanky

Dnes jedním z typických suvenýrů na Srí Lance představují zpravidla barevné masky.

Některá sinhálská literární díla z 12. a 13. století odkazují na téma převleku, transformace a metamorfózy, a jsou proto dokladem počátku vzniku masek na Srí Lance.

Přestože masky dnes tvoří převážně součást turistického průmyslu a zábavy, původně se užívaly v léčebných rituálech a náboženských obřadech, divadelních a tanečních představeních nebo průvodech. Masky jsou tradičně vyráběny ručně ze dřeva stromu kulčiba, vynikají precizní řezbou a tvary i různými barevnými odstíny.

Na ostrově se objevují tři hlavní typy masekraksha užívaná v průvodech a na festivalech, kolam doprovázející lidové divadlo a sanni určená k tanci za účelem léčby i vyvolání nemoci. Masky sanni vyjadřují groteskní démonické reprezentace určitých nemocí. Například maska, která představuje zvracení, má zelené zbarvení, zatímco maska, jež symbolizuje vysokou horečku a zimnici, má planoucí červenou barvu. Ačkoli používání masek k léčbě nemocí v posledních letech upadá, tanec v maskách patří k turistickým atrakcím podél jižního pobřeží Srí Lanky, zejména ve městě Ambalangoda, které se pyšní titulem nejuznávanějšího výrobce masek na ostrově. Masky kolam prostřednictvím tance a dialogu vyprávějí satirické příběhy.

Masky jsou bizarní a fantazijní, s vypoulenýma očima a zahnutými nosy nebo posměšnými úsměvy. Zobrazují krále, mytická stvoření, ale i vládní úředníky a obyčejné vesničany. Masky raksha vystihují různé démony, výrazné barvy a expresivní výrazy (vyplazené jazyky, vypoulené oči). Kromě využití v průvodech se zavěšovaly na stěny domů, aby odvracely negativní síly.